fredag 20. mars 2009

ABC i ord og bilder # 3

Da var helgen her igjen, og det er tid for ny fotoutfordring. Vi er nå kommet til bokstaven C.
Ettersom dette dette er en bokstav som er lite brukt i det norske språk så har jeg grubla mye på hva jeg skulle finne på. Som sist helg, måtte jeg også i kveld på kjøkkenet for å komponere løsningen på dagens bokstav.
Min C står for:



Calzone

Pizza har bestandig stått på menyen men det er første gangen jeg selv baker denne innbakte varianten som heter Calzone. Nydelig godt og egentlig veldig enkelt.

Jeg brukte min vanlige pizzadeig oppskrift på 3dl vann, 1dl olje, 1 ts salt 1 pk tørrgjær og mel til passe deig. Som regel bruker jeg en tredjedel med grovt mel, men i dag brukte jeg bare hvetemel. Denne deigen er nok til 4 stk.

Inni calzonen har du det du måtte like best. I denne er det pizza saus, ost, skinke og kjøttdeig. Steketid: 10 min ved 250grader.

Velbekomme!

Mer informasjon om denne fotoleken og flere innslag om bokstaven C finner du her



15 kommentarer:

Petunia sa...

Alltid kjekt med nye tips på matfronten. Innbakt Pizza har jeg ikke laget selv, men dette skal vi jammen prøve - ja, alt i morgen. Satt akkurat i sted og funderte på hva vi skulle spise i morgen!

Charlotte - FO² sa...

mmm... det så skikklig godt ut :) Veldig bra C-valG!!!

Ha en super helg!

Unknown sa...

Innbakt pizza har eg faktisk aldri prøvd å lage sjølv, men dette var til inspirasjon:0)

Anonym sa...

Dette var en ny pizza vri.
Må prøve det vettu:)
Ikke enkelt å finne noe på bokstaven C,men dette løyste du:)
God helg Merethe!

amylin sa...

Calzone er godt, ja. Ha en god helg.

Inger sa...

Mmmm - Calzone er kjempegodt!

Viola sa...

Calzone er godt! Men av en eller annen grunn glemmer jeg å kjøpe den! Jeg noterer meg oppskriften din, skal prøve den en dag :) Tusen takk skal du ha! :) Ha en fin helg!

Marie sa...

Calzone är inte dumt - men har aldrig prövat själv, men någon gång ska ju vara en första.

Anonym sa...

Calzone er godt! Det blir liksom litt mer ut av det enn vanlig pizza. Fikk jammen lyst på det nå :)

Miriam Elisabeth ツ sa...

Ble nesten litt sulten nå. Godt det r mat snart :)

Evami sa...

Calzone er bare så godt:) Nesten så jeg ringer vår lokal pizza-sjappe og bestiller:) De har meget god calzone:)
Og jeg kjenner at jeg blir småsulten:)

Vestlandsjenta! sa...

Ja, calsone er jo godt det!! Sku bare ønske jeg kunne spise det! Ha en flott slutt på helgen!

MineSine sa...

Å, det så godt ut! Lenge siden jeg har spist Calzone - det var alltid favoritten når vi var på ferie i barndommen... Hmmm, tror jeg må bake det en dag - takk for tips :-)
Herlig valg på C :-)

FO - 2 sa...

Velsmakende og fristende C. :)))
Nam nam!

Takk for besøk og fine ord på bloggen min. Du er hjertelig velkommen tilbake.

Ønsker deg ei finfin uke. :)

ASSA sa...

Ja det er ikke så ofte en kommer på å lage pizzaen som Calsone, men nå kom en påminnelse.
Skal huske denne neste gang jeg lager pizza, takk for tipset!

Ha ei fortsatt fin uke!